Optimering/Mappning/Chiptrimning/Mjukvarutrimning mot Trimbox/Dieselbox/Effektbox
I alla tider har det varit stor rivalitet mellan så kallade trimboxar och mjukvarutrimning. Detta har diskuterats mellan de som trimmar bilar samt på otaliga Internetforum. Vi har testat en ”märkes”-dieseltrimbox mot en av våra väl beprövade mjukvaror för att se vilken som gav mest effekt.
En trimbox är en elektroniskapparat som är gjord för att lura och störa signalerna för bränslesystemet för att ge mer diesel och därmed få mer kraft från motorn. Det är ett väldigt primitivt sätt att försöka öka effekten då den till största delen endast kan kontrollera bränsletryck och bränsleduration.
En biltrimmare kan skriva sin egen mjukvara och justera den efter behov, vilket är precis det vi jobbar med och därmed har vi full kontroll över motorn, inte bara bränsletryck eller bränsleduration. Det är så mycket mer man behöver göra för att trimma en dieselmotor än att bara öka på med diesel. Förutom bränsletryck och bränsleduration kan vi även justera laddtryck, laddtrycksbegränsare, pedalmappning, vridmomentsbegränsare för motorn, lambdajustering, fartspärr, varvtalsspärr och mycket mer.
Då kraven på motorns avgasreningskomponenter stärks hela tiden är det nödvändigt att försäkra sig om att luft/bränsleblandningen för en motor håller sig runt det stökiometriska. För de flesta trimboxar är detta omöjligt då de saknar någon ytterligare kontroll för laddtryck och på grund av det kommer varje bränsleökning bara att feta på blandningen. Det vanligaste problemet som kommer av det är partikelfilterfel då en ökning av sotinnehållet fyller upp partikelfiltret i förtid. Vår dieseltrimmjukvara är utvecklad för att se till att bränsleblandningen håller sig rätt vilket leder till optimal kraft och att avgasreningskomponenternas livslängd inte förkortas.
Så vad är det bästa alternativet? En så kallad trimbox eller trimmjukvara? Dieselboxen gav en ökning med endast 7hk/51Nm och omprogrammeringen av motorns styrbox med den mjukvara som vi använder gav en ökning med hela 57hk/104Nm. Den viktigaste faktorn för att välja en mjukvarutrimning över en trimbox är att varje företagsmjukvara är annorlunda och det är väsentligt att den har utvecklats på ett bra sätt för att försäkra sig om att ökningen av kraft inte sliter ut motorkomponenter i förtid. En trimmjukvara är inte bara en trimmjukvara, den är resultatet av en persons kunskap!
Några ytterligare skäl till att välja en trimmjukvara över en dieselbox/trimbox:
*Bilar utrustade med automatlåda får inga problem med ryck eller att växlingspunkter störs
*Momentspärrar på lägre varvtal kan bibehållas för att ge en jämn kraftleverans vilket sparar på drivlinan
*Partikelfiltrets regenerering fungerar normalt
*Ingen extra elektronik behöver vara installerad efter att trimmjukvaran programmerats in i motorstyrboxen
Generell info angående bensinmotorer med turbo
Se till att ha nya tändstift innan optimering för att undvika risk för misständning. Samma sak gäller tändspolar som är gamla/slitna. Se till så att inga slangar har läckor och byt om de känns torra och spröda.
Generell info angående dieselmotorer
Bränslefiltret skall bytas inom service intervallet. Se till så att inga slangar har läckor och byt om de känns torra och spröda.
En BMW 120d 177hk från 2009 med N47 motorn användes i testet som gjordes mellan dieseltrimbox och den mjukvara vi säljer.